Hoe zorg je ervoor dat je kind gezond eet?

Aantal keer bekeken 135 Geplaatst: vrijdag, 04 september 2020

Hoe

Afgelopen week bleek uit een onderzoek van Unicef dat een groot deel van de baby- en kinderproducten in de supermarkten niet voldoen aan de criteria van de Schijf van Vijf. Het is niet nodig om kinderen speciale kinderproducten te geven. Vanaf 1 jaar kan je kind mee-eten met de Schijf van Vijf-pot. Wat kun je je kind het beste te eten geven? En welke producten kun je beter laten staan?

Groente, fruit, volkoren brood en pasta, zilvervliesrijst, vis, peulvruchten, eieren: de Schijf van Vijf staat vol met gezonde producten die je kind helpen om goed te groeien. Als je kind gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, weet je zeker dat hij goede voedingsstoffen binnenkrijgt, zoals eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen.

  • Geef je kind tot hij 4 jaar is elke dag 10 microgram extra vitamine D. Dat is belangrijk voor sterke botten en tanden. Te weinig vitamine D kan rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken. Tabletjes zijn te krijgen bij de apotheek of de drogist.
  • Smeren is het toverwoord! Kleine kinderen krijgen voldoende goede vetten binnen als je elke dag de boterhammen besmeert met margarine. Ook goed is om ze 1 keer per week vis te geven, het liefst vette vis zoals zalm. Daarin zitten vele omega-3-vetzuren, ook wel visvetzuren genoemd.
  • Zorg dat er genoeg vlees of vleesvervangers op tafel staan. Hierin zit namelijk ijzer. Eet je kind weinig of geen vlees of vleesvervangers? Dan is het goed om erop te letten dat hij genoeg ijzer uit plantaardige producten binnenkrijgt, zoals volkorenproducten en groente. Een tip: Het lichaam neemt ijzer uit plantaardige producten beter op als je het eet in combinatie met een bron van vitamine C. Geef bijvoorbeeld fruit op of bij de boterham. Hoe kan mijn kind gezond vegetarisch eten?

Wat kun je beter niet geven?

Je dreumes of peuter mag vrijwel alles eten wat jij ook eet, maar er zijn een paar producten die je beter nog niet kunt geven:

  • Rauwe vis en rauw vlees, of producten met rauwe melk of ei. Daar kunnen schadelijke bacteriën inzitten, waar jonge kinderen gevoeliger voor zijn.
  • Producten met veel zout, zoals vleeswaren, kant-en-klare sauzen en snacks. De nieren van kinderen tot 4 jaar kunnen dat nog niet goed verwerken. Teveel kan snel schadelijk zijn voor hen. Hoe zorg je dat je kind minder zout binnenkrijgt? Voeg zelf geen zout toe aan je eten, en kies in de winkel voor producten met weinig zout. In een potje groenten zit bijvoorbeeld vaak zout, in diepvriesgroente en verse groente niet.
  • Gewone kaas bevat relatief veel verzadigd vet en zout. Je kunt beter kiezen voor een soort met weinig of minder zout, zoals mozzarella, zuivelspread of hüttenkäse. Gewone kaas (mager en vet) en smeerkaas bevatten vaak wel 2 keer meer zout.

Op de website van het Voedingscentrum vind je meer informatie over gezonde voeding voor kinderen.