zomertijd

Aantal keer bekeken 126 Geplaatst: dinsdag, 24 maart 2020

zomertijd

Het is weer zover: het komende weekend gaat de zomertijd in. Alle klokken gaan in de nacht van zaterdag 28 maart op zondag 29 maart een uur vooruit, dat betekent dus een uurtje minder slaap!

Gelukkig krijg je zondag misschien de kans om dat verloren uurtje in te halen en kunnen we nu door thuiswerken en geen school voor de kinderen iets flexibeler zijn.


Toch zijn er heel wat volwassenen en kinderen die echt last hebben van dat ene uurtje tijdsverschil. Dat komt omdat iedereen heeft zijn eigen bioritme heeft dat is afgestemd op het ritme van licht en donker en niet op dat van de klok. Sommige kinderen kunnen hierdoor slaapproblemen krijgen, verminderende eetlust en een slecht humeur. Probeer je kind maar eens uit te leggen waarom hij naar bed moet nu het nog licht is, terwijl hij gisteren nog op mocht blijven tot het donker werd! Ook wakker worden en naar school gaan valt tegen nu het ’s morgens ineens weer donker is.

Je kunt deze overgang wat makkelijker maken voor jou en je kind. Verschuif bedtijd niet ineens. Begin een paar dagen van te voren al met je kind een kwartiertje eerder in bed te leggen. Als de zomertijd in is gegaan, is je kind er al aan gewend!

Ook kan je vooraf iets met de etenstijden schuiven, zodat je lichaam er geleidelijk aan kan wennen. Volg verder zoveel mogelijk je normale dagroutine.

Heeft je kind ’s morgens moeite met opstaan? Zorg dan voor voldoende licht, zet een vrolijk muziekje aan en laat je kind wat extra bewegen!

Na een week zijn de meeste kinderen er aan gewend en kan jij en je gezin profiteren van de “extra lange dagen”.