Wat zijn de gevolgen van stress op de baby in mijn buik?

Onderzoeken wijzen uit dat stress gedurende lange tijd in de zwangerschap niet gunstig is voor de ontwikkeling van de baby. Maar niemand kiest bewust voor stress. Wanneer je gestrest bent, maakt je lichaam zich klaar voor actie: spieren spannen zich, de ademhaling versnelt, je hartslag gaat omhoog.

Als stress niet te lang aanhoudt, is het niet gevaarlijk. Een beetje stress is zelfs goed. Je kindje heeft dat nodig. Dan kan hij of zij het leven buiten de buik goed aan. Het is dus niet erg als je af en toe een stressvolle dag hebt.

Te veel stress

Langdurige of te sterke stress is echter niet gezond en kan tot problemen leiden voor jezelf en de baby. Je lichaam wordt dan moe en heeft te veel spanning. Dat is weer slecht voor de groei en ontwikkeling van je kindje. Zowel jij als je kindje kunnen dan ook problemen krijgen tijdens de bevalling. En na de geboorte kan je baby ook minder goed omgegaan met stress. Sommige kindjes huilen daardoor veel, andere hebben moeite met drukte, veranderingen of spanning.

Wat kun je doen?

Zorg daarom goed voor jezelf en probeer af en toe wat rust te nemen.

  • Probeer tijdig naar bed te gaan en eventueel 's middags even te gaan slapen. Ook als je niet moe bent, want door de stress kun je soms je moeheid 'vergeten'.
  • Probeer dagelijks aan lichaamsbeweging te doen, zodat je spieren soepel blijven. Daarnaast komt er bij bewegen 'endorfine' vrij (dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd). Dat is gezond voor jou en daardoor ook voor je baby.
  • Eet regelmatig en gevarieerd, ook als je geen honger hebt.
  • Ga af en toe iets doen dat je gedachten verzet, bijvoorbeeld naar de bioscoop of bij vrienden op bezoek.
  • Ga dagelijks minimaal een kwartiertje liggen met je handen op je buik en probeer je aandacht te richten op je kindje.

Het is ook altijd verstandig om het met je eigen verloskundige of arts te bespreken.


Zwanger adressen